کلاچ برقی، وسیله‌ای الکترومکانیکی است که نیاز شما را از کار با کلاچ معمولی بی‌نیاز می‌کند و با استفاده از آن، دیگر نیاز نیست که هنگام شروع به حرکت یا هنگام تغییر دنده، با پا کلاچ معمولی را فشار دهید. در واقع کلاچ برقی یا کلاچ هوشمند باعث می‌شود که خودروی شما تا حد زیادی مانند خودروهای اتومات حرکت و عمل کند. در این مقاله قرار است درباره همین وسیله پرسود و با اهمیت صحبت کنیم و طریقه نصب کلاچ برقی را برای شما توضیح دهیم. پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

طریقه نصب کلاچ برقی

کلاچ اتوماتیک چطور عمل می‌کند؟

درباره اهمیت کلاچ برقی باید بگویم که این وسیله فوق پیشرفته، می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای گیربکس اتوماتیک باشد که این روزها قیمت آن سر به فلک کشیده است! همچنین طبق گفته اکثر رانندگان، استفاده از کلاچ برقی به میزان قابل‌ توجهی از خستگی آن‌ها را کاهش می‌دهد. در واقع همان‌ طور که در ابتدا تا حدودی گفته شد، کلاچ اتوماتیک نیاز شما برای گرفتن کلاچ با پا هنگام تغییر دنده را برطرف می‌کند و اگر در ترافیک باشید، ماشینتان مانند گیربکس اتومات عمل می‌کند.

مزایا و ویژگی‌های کلاچ برقی

برخی از مهم‌ترین فواید و کارهایی‌های کلاچ برقی عبارت‌اند از

  • قیمت مناسب نسبت به گیربکس
  • ساده‌ تر کردن رانندگی
  • کاهش خستگی هنگام رانندگی
  • طولانی کردن عمر صفحه کلاچ
  • کلاچ گیری خودکار در سربالایی و ترافیک
  • تشخیص دنده خلاص به طور هوشمند
  • کاهش مصرف سوخت در ترافیک

مزایا و ویژگی‌های کلاچ برقی

نقشه سیم‌کشی کلاچ برقی

وسایل تشکیل‌دهنده کلاچ برقی، موارد زیر هستند

  • عملگر کشنده ایمورتال کلاچ
  • برد کنترل ایمورتال
  • سردنده اتومید
  • دسته سیم
  • اتصالات دوشاخه کلاچ

آموزش نصب ایمورتال کلاچ و طریقه نصب کلاچ برقی

ابتدا شما باید نوع عملکرد مناسب را انتخاب کنید، سپس دسته سیم را از خودرو عبور دهید. در مرحله بعد سوکت‌های سنسور و موتور عملگر را وصل کنید و بعد عملکری که انتخاب کردید را نصب کنید. بعد سیم‌های موتور را به سیم‌های مربوطه متصل کنید و به محل مناسب موتور وصل کنید. سیم‌های آزاد را هم باتوجه‌ به نوع خودرویی که دارید متصل کنید. سپس باید سوکت سردنده را عبور دهید و به خود سردنده برسانید. بعد سنسور خلاص و سردنده را متصل کنید و در انتها، برد را اتصال دهید. برای این که لایت سردنده را روشن کنید، نیاز به برق بعد از سوییچ دارید.

بعد از متصل کردن برد، حواستان باشد که خودرو حتماً خاموش باشد؛ بعد از این که برای اولین‌بار آن را روشن کردید، بهتر است کالیبراسیون را انجام دهید و بعد تنظیمات خودرو را تکمیل کنید. نکته مهم این است که بردهای ایمورتال کلاچ، نرم‌افزار مناسب برای خودروهای مختلف را دارند و نیاز نیست مجدداً برنامه‌ریزی انجام دهید. حالا بعد از نصب، احتمالاً برای برخی از تنظیمات کلاچ برقی اتاکو و ایمورتال کلاچ دچار مشکل شوید که در بخش بعدی مقاله طریقه نصب کلاچ برقی، می‌خواهیم این تنظیمات را به طور کامل به شما آموزش دهیم که به مشکل برخورد نکنید.

آموزش نصب ایمورتال کلاچ و طریقه نصب کلاچ برقی

طریقه نصب کلاچ برقی و نحوه تنظیم کلاچ برقی اتاکو و ایمورتال کلاچ

حالا نوبت این است که طریقه نصب کلاچ برقی و تنظیم اتاکو را یاد بگیریم؛ کلاچ برقی اتاکو، تنظیمات مختلفی دارد که نحوه استفاده هرکدام از آنها متفاوت است.

تنظیماتی که قصد داریم از کلاچ برقی اتاکو در ادامه برای شما بیان کنیم عبارت‌اند از

  • تنظیمات نیم کلاچ
  • بین دنده‌ای
  • آپشن کنترل ماشین در شیب
  • فعال یا غیرفعال‌سازی سیستم ضد سرقت
  • تغییر رمز سیستم ضد سرقت

تنظیمات نیم کلاچ

اگر بعد از این که خودرو را در دنده یک قرار دادید سرعت حرکت خودرو زیاد بود، کلید جهت پایین را چند بار پشت‌ سرهم فشار می‌دهیم که سرعت حرکت را آهسته‌ تر کند. اما اگر بعد از قرار گرفتن در حالت دنده یک، سرعت حرکت ماشین شما کم بود، دکمه جهت بالا را چند بار پشت‌ سر هم فشار دهید که سرعت را افزایش دهد.

بین دنده‌ای

اگر هنگام تعویض دنده‌ها، همراه با ضربه باشد، شما باید کلید کلاچ گیری را بگیرید و چندبار کلید جهت پایین بزنید تا زمانی که گاز می‌دهید، بالا آمدن کلاچ نرم‌تر باشد. اما اگر هنگام تعویض دنده‌ها گاز اضافی هم وجود داشته باشد، در کنار کلید کلاچ گیری چند بار کلید جهت بالا را بزنید تا در زمان گاز دادن، بالا آمدن کلاچ سریع‌تر باشد.

آپشن کنترل ماشین در شیب

اگر کلید جهت بالا و پایین را هم‌زمان نگه دارید، یک صدای بوق می‌آید و وضعیت HAC فعال می‌شود. دقت کنید که این وضعیت به طور پیش‌فرض روی تنظیمات شیب‌های ملایم قرار گرفته است و اگر در شیبی تند قرار گرفتید، حتماً کلید جهت بالا را هم فشار دهید. بعد از این که شیب به پایان رسید، سیستم به طور خودکار به حالت عادی باز خواهد گشت و نیاز به انجام کار خاصی نیست.

فعال یا غیرفعال‌سازی سیستم ضد سرقت

برای فعال‌سازی سیستم ضدسرقت در کلاچ برقی، خودرو باید متوقف، روشن و دنده در وضعیت خلاص باشد. سپس کلید کلاچ گیری و ترمز را تا 10 ثانیه به طور هم‌زمان نگه دارید؛ اگر صدای 5 بوق شنیدید، دزدگیر یا سیستم ضدسرقت به طور صحیح فعال شده است. برای غیرفعال‌کردن این سیستم هم ابتدا باید رمز عبورتان را وارد کنید و بعد مراحل قسمت قبل را دوباره انجام دهید. یعنی کلید کلاچ گیری و ترمز را 10 ثانیه هم‌زمان نگه دارید و بعد از شنیدن صدای بوق، می‌توانید رانندگی خود را آغاز کنید.

تغییر رمز سیستم ضد سرقت

اگر خواستید رمز سیستم ضد سرقت کلاچ برقی خود را تغییر دهید، باید ماشین خود را در وضعیت دنده خلاص خاموش کنید و سوییچ را بیرون آورید. سپس کلید کلاچ گیری و ترمز را 10 ثانیه نگه می‌دارید تا صدای 5 بوق شنیده شود. در این مرحله شما باید رمز قبلی خود را وارد کنید که اگر صحیح باشد، همان 5 بوق مجدداً شنیده می‌شود. سپس دوباره همان کار اول یعنی دکمه کلاچ گیری و ترمز را 10 ثانیه نگه دارید و منتظر صدای 5 بوق بمانید. بعد این دو دکمه را رها کنید و رمز جدید خود را وارد کنید. برای ثبت رمز جدید هم باید دوباره کلید کلاچ گیری و ترمز را 10 ثانیه نگه دارید تا صدای 5 بوق شنیده شود. به همین راحتی رمز سیستم ضد سرقت کلاچ برقی شما تغییر کرد. اگر با توجه ‌به توضیحاتی که در بخش‌های قبل بیان کردیم، هنوز به طور کامل متوجه طریقه نصب کلاچ برقی نشده‌اید و یا می‌خواهید خیلی ساده و روان آن را یاد بگیرید، پیشنهاد می‌کنم حتماً فیلم آموزشی را که به طور کامل این مبحث را آموزش داده مشاهده کنید.

نکات مهم درباره خرید و طریقه نصب کلاچ برقی

در بخش آخر نیز می‌خواهیم چند نکته مهم برای شما بیان کنیم که هنگام خرید کلاچ برقی به آن‌ها توجه کنید و بهترین نوع را انتخاب کنیم.

  • از شرکت تولیدکننده معتبر خرید کنید
  • حواستان باشد که موتور کارکرده نباشد
  • به سالم و خوب بودن سردنده آن توجه کنید
  • دقت کنید که کلیدهای کلاچ برقی سالم و استاندارد باشند
  • سنسورهای مختلف آن را چک کنید
  • پلیس، نوع کلاچ برقی شما را تایید کرده باشد
  • حتماً دارای گارانتی باشد
  • حتماً تنظیمات اولیه را خودتان انجام دهید که در صورت بروز مشکل، بتوانید آن را به فروشنده بازگردانید

کلام پایانی 

در این مقاله به طور کامل درباره طریقه نصب کلاچ برقی صحبت کردیم و گفتیم که کلاچ برقی اتاکو و ایمورتال کلاچ را چطور باید تنظیم کنید. اگر باز هم سؤال یا نکته‌ای در این‌رابطه دارید، حتماً با ما مطرح کنید تا به‌زودی پاسختان را بدهیم.

گفتگو کنید

5 نظر

  1. سلام بنده یک کلاچ برقی اینورتال دارم وقتی روشن میکنم فقط کلید پایینی یک چشمک میزنه دیگه هیچ کلیدی کار نمیکنه میشه راهنمایی کنین

    1. سلام کلاچ برقی اتاکو نصب کردم تا یکماه خوب کار کرد بعد از یکماه بنده ها با تاخیر و گاز اضافی خورون تعویض شد نماینده هم سر در نیاورد مونده رو دستم شرکتم که اصلا کاری یا شما نداره

  2. با سلام برای نصب کلاج برقی در موتور تی یو فایو پژوپارس که سیم کلاج اتومات دارد باید سیم کلاج تبدیل به سیم رگلاجی بشود

  3. با سلام بنده کلاچ اتاکو نصب کردم یک ماه درست کار نکرده تماس گرفتم با گارانتی گفتن ببرید نمایندگی درست کنن تمام نمایندگیهای مشهد بردم نتونستن درست کنن تا گارانتی تموم شد دیگه جواب ندادن اصلا خوب نیست و رازی نیستم

  4. چیز مزخرفی.. یه مدت کار می‌کنه ایراد پیدا می‌کنه می‌بری نمایندگی خود نمایندگی سر در نمیاره

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *