پدرومادر های دغدغه مند قبل از تولد کودک خود همیشه دغدغه ی تامین نیاز های او را دارند و مدام به این موضوع فکر می کنند که باید فضای اتاق کودک خود را به گونه ای طراحی کنند که او در فضایی شاد و سرزنده رشد کند و به راحتی بتواند بدون وجود هیچ مشکلی مراحل رشد و تکامل خود را طی کند. به طور کلی فضای اتاق کودک باید فضایی باشد که حس پویایی کودک را فعال کند و او را تشویق کند تا فضای پیرامون خود را کشف کند. اصول کلی طراحی اتاق کودک می تواند به شما کمک کند تا بتوانید به راحتی فضایی مناسب را برای رشد و بزرگ شدن کودک خود به وجود بیاورید.

باید های اتاق در طراحی اتاق کودک

باید های اتاق در طراحی اتاق کودک

اتاق کودک باید فضایی باشد که در وهله اول کودک در آن امنیت داشته باشد و تمامی اصول ایمنی در آن رعایت شده باشد. اتاق کودک بایستی از هرگونه عوامل تهدیدکننده و آزار دهنده برای کودک عاری باشد و فضایی مملو از حس خوب باشد تا کودک شما در آن احساس ناخوشایندی نداشته باشد.

در هنگام طراحی اتاق کودک وسایل اضافی را در اتاق قرار ندهید

در هنگام طراحی اتاق کودک وسایل اضافی را در اتاق قرار ندهید

وسایل اضافی در اتاق کودک ممنوع چون وسایل اضافی می تواند فضای اتاق کودک شما را بهم ریخته و نامرتب نمایش دهد و هم چنین ممکن است که کودک شما در هنگام راه رفتن و دویدن در اتاقش پایش به وسایل اضافی گیر کند و زمین بخورد پس توصیه ی اکید ما این است که اتاق کودک را با قرار دادن وسایل اضافی شلوغ نکنید و وسایلی برای او بخرید که با سن او هماهنگ باشد و متناسب با نیاز کودک شما در آن سن طراحی شده باشد.

اولویت اول فضای بازی در طراحی اتاق کودک

اولویت اول فضای بازی در طراحی اتاق کودک

کودک در هر شرایطی که باشد به بازی کردن احتیاج دارد پس بهتر است در اتاق او فضایی را تعبیه کنید تا او به راحتی در فضای اختصاصی خود بنشیند و بازی کند. فضای بازی کودک بهتر است روی زمین باشد زیرا فضاهایی که ارتفاع دارد برای کودک شما مناسب نیست و امکان سقوط او وجود دارد.

خرید فرش مناسب با طراحی اتاق کودک

خرید فرش مناسب با طراحی اتاق کودک

خرید فرش مناسب برای اتاق کودک از جمله دغدغه های مهم پدرو مادران است. در اتاق کودک وجود فرش های سنتی و بزرگ مناسب نیست بهتر است برای اتاق کودک فرش عروسکی را خریداری کنید زیرا طرح های عروسکی فرش باعث می شود که کودک شما در هنگام بازی از اینکه روی فرشی عروسکی نشسته احساس خوبی داشته باشد. حتما در هنگام خرید فرش برای اتاق کودک به این نکته توجه کنید که فرشی که انتخاب می کنید سر نخورد زیرا لیز بودن فرش باعث می شود که هنگام دویدن کودک احتمال زمین خوردن او را افزایش دهد. فرش اتاق کودک باید این ویژگی مهم را داشته باشد که به هیچ عنوان به آن نخ آویزان نباشد زیرا نخ فرش در اتاق کودک برای او خطر ناک می باشد.

ابعاد و مقیاس متناسب با کودک

ابعاد و مقیاس متناسب با کودک

در اتاق کودک باید همه ی وسایل متناسب با ابعاد و مقیاس خود کودک طراحی شده باشد به طور مثال اگر در اتاق کودک صندلی و میز قرار می دهید باید متناسب با ابعاد و مقیاس او باشد. اگر علاقه دارید که فضایی در اتاق کودک برای خودتان ایجاد کنید که با کودک خود صحبت کنید یا شب ها برای او قصه بخوانید بهتر است از صندلی مناسب با سایز خود استفاده کنید.

اصول کلی طراحی اتاق کودک براساس نورگیربودن آن

نور پردازی اتاق کودک

اتاق کودک باید در مکانی قرار بگیرد که نور اصلی که نور جنوبی است را دریافت کند چون کودک برای رشد بهتر استخوان هایش به ویتامین دی نیاز دارد که آن را باید از طریق نور خورشید دریافت کند پس بهتر است که اتاق کودک در جهت نور جنوب باشد.

ساکت ترین اتاق سهم اتاق کودک

ساکت ترین اتاق برای کودک

اتاق کودک ترجیحا باید در فضایی باشد که عاری از هر گونه صدا و صداهای آزاردهنده برای کودک باشد. خواب از مسائل بسیار مهمی است که هر کودک به صورت ناخودآگاه با آن دست و پنجه نرم می کند و به همین دلیل است که اتاق کودک باید در فضایی تعبیه شده باشد که امکان ورود هیچ صدایی به آن نباشد تا کودک شما به راحتی در آن استراحت کند و به آسانی مراحل رشد خود را طی کند.

رعایت اصول ایمنی در اتاق کودک

رعایت اصول ایمنی در اتاق کودک

کودک شما به طور غریزی نیاز به جست و جو کردن و کشف کردن دارد و در این مورد نمی توان به او خرده گرفت و همین موضوع باعث می شود که او علاقه ی زیادی به بالا رفتن از فضاهای بلند داشته باشد پس بهتر است در انتخاب کمد او به این نکته دقت کنید که کمد او دسته هایی نداشته باشد تا او راحت بتواند از آن بالا برود. پریز های برق یکی از نکاتی است که باید به ان دقت کرد زیرا کودکان به علت کنجکاوی که دارند علاقه ی زیادی دارند که درون پریز های برق اشیای فلزی را قرار دهند پس اگر برایتان مقدور است ارتفاع پریز های اتاق کودک را افزایش دهید ولی اگر این امکان برایتان وجود ندارد بهتر است از حفاظ های پریز استفاده کنید و آن را در درون پریز اتاق کودک خود قرار دهید تا او به راحتی به آن دست نزند.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *