نگهداری فرش دستبافت در بین خانواده های ایرانی از اهمیت بالایی برخوردار است و خریداران فرش دستبافت همواره در صدد نگهداری درست از این فرش می باشند. نگهداری فرش دستبافت از این حیث اهمیت دارد که این فرش به عنوان سرمایه ی ملی و مانند طلا با ارزش است و هرچه قدر هم از عمر فرش دستبافت بگذرد بازهم نزد خریداران خود خواستنی و دلربا می باشد اما اگر از فرش دستبافت به خوبی نگهداری نشود ممکن است که از ارزش آن کم شود. پس بنابراین بهتر است که نحوه ی درست نگهداری از این فرش را توضیح دهیم تا با دانستن این موارد در حفظ این سرمایه ی ملی کوشا باشیم.

قبل از خرید فرش دستبافت بهتر به این نکته توجه کنید

قبل از خرید فرش دستبافت بهتر به این نکته توجه کنید 

خرید فرش دستبافت برای اماکن پر تردد مثل نشیمن و راهروها باید هوشمند باشد زیرا این فضاها به فرش هایی احتیاج دارند که از نظر مقاومت، مقاومت بالایی داشته باشد زیرا به صورت مداوم در ارتباط با رفت و آمد اهالی خانه می باشد و احتمال کثیف شدن فرش در این اماکن بسیار بالاست پس توصیه می شود از فرش های مقاوم تری استفاده شود.در فضاهایی مانند پذیرایی بهتر است از فرش های نازک تری استفاده شود تا شفافیت فرش در فضا زیبایی خیره کننده ای را به فضا ببخشد و به دلیل تردد کم در این فضا نیازی به استفاده از فرش های مقاوم تر نیست.

نگهداری فرش  لول شده

نگهداری فرش دستباف لول شده

فرش دستبافت عموما از پشم و الیاف طبیعی بافته می شود که همین موضوع موجب پیدایش انواع موجودات موزی می شود که سبب خوردگی و آسیب فرش دستبافت می شود برای حل این مشکل بهتر است که از لوله شدن فرش دستبافت تا حد ممکن جلوگیری شود زیرا فضای تاریک و برخورد الیاف فرش با هم دیگر باعث رشد ونمو بیدها در فرش دستبافت می شود که همین موضوع نگهداری فرش دستبافت را با مشکل روبه رومی سازد پس بهتر است در صورت لوله کردن فرش حتما در بین فرش از نفتالین استفاده کنید و روکش پلاستیکی روی فرش بکشید که گاز ناشی از نفتالین در فرش باقی بماند وسبب از بین رفتن بیدها شود. حتما به این موضوع دقت کنید که فرش لول شده نباید تحت هیچ شرایطی تر و نم دار باشد زیرا فضای تاریک و نم دار و گرم محل مناسبی برای تجمع بیدها می باشد.

آفتاب و فرش دستباف

آفتاب و فرش دستبافت

آفتاب برای نگهداری از فرش دستبافت می تواند گزینه ی بسیار مناسبی باشد بهتر است نور آفتاب به صورت کاملا غیر مستقیم به روی فرش دستبافت بتابد و توصیه می شود که هرازگاهی فرش را بچرخانید تا نور آفتاب به نمام اطراف فرش بتابد ولی این موضوع را مد نظر قرار دهید که اگر این نور مستقیم باشد بهتر است که از کرکره ها و پرده های مقاوم در برابر نور مستقیم آفتاب محافظت کرد. آفتاب برای نگهداری از فرش دستبافت می تواند کاملا سودمند باشد بهتر است هرازگاهی فرش دستبافت خود را در مقابل آفتاب پهن کنید اما در نظر داشته باشید که فرش شما با ید برعکس پهن شده باشد تا در این صورت اگر در پشت فرش شما بید یا موجودات دیگری پنهان شده باشند از درون فرش بیرون آمده و کشته شوند به این کاراصطلاحا فرش را هوا دادن می گویند.

سروته کردن فرش دستبافت یکی از روش های نگهداری

سروته کردن فرش  دستبافت یکی از روش های نگهداری فرش دستبافت

در اثر رفت وآمد های مکرر امکان سایدگی فرش در آن ناحیه مشهود است بنابراین به شما پیشنهاد می کنیم که حتما بعد از چند ماه حتما جهت فرش خود را تعویض کنید تا استقامت فرش شما در برابر رفت وآمد های زیاد سالم بماند.

  شست وشوی صحیح فرش

 فرش دستبافت و شست وشوی صحیح آن

نگهداری فرش دستبافت و شست و شوی صحیح آن از مواردی است که حتما در مواقع لزوم باید به آن توجه کرد فرش دستبافت شما احتمالا هر 3 سال یکبار نیاز به شست و شو دارد که بهتر است این زمان را کاهش دهید زیرا فرش هر چقدر کمتر شست و شو شود برای خود فرش بهتر است در صورت مشاهده ی آلودگی روی فرش دستبافت بهتر است از شامپو فرش های معتبر برای شست و شوی فرش خود بهره بجویید. در صورت شست و شوی فرش خود در خانه بهتر است از جارو برقی های که دارای مکش بالا است برای کنترل رطوبت و نم فرش خود استفاده کنید و می توانید در صورت نیاز پنجره های خانه را باز بگذارید تا فرش شما زودتر خشک شود.

 نحوه ی صحیح جارو زدن فرش

نگهداری فرش دستبافت و نحوه ی صحیح جارو زدن

خانم های خانه دار از روی عادت به صورت رفت وبرگشتی جارو برقی می کشند و همین موضوع باعث از بین رفتن خاب فرش می شود بهتر است که در صورت استفاده از جاروبرقی حتما حرکت شما در جهت خاب فرش باشد و از حرکت رفت و برگشتی جلوگیری کنید تا فرش شما سالم تر بماند توصیه می شود از جاروهای دستی برای جارو کردن فرش خود استفاده کنید چون مکش بالای جاروبرقی ها باعث بهم ریختن تار و پود فرش دستبافت شما می شود.

گفتگو کنید

2 نظر

  1. پدر من بازنشسته تامین اجتماعیه اخیرا از فرش فرهی خرید کرده هم از نحوه فروش راضی بوده و هم شرایط اقساط. واقعا تو این اوضاع بد اقتصادی خرید اقساطی با شرایط مناسب مزیت خیلی خوبی به حساب میاد.

  2. سلام من از مهد فرش خرید کردم و از خریدم راضی نبودم و وقتی با انها تماس میگیرم میگویند منطقی صحبت کنید میخواستید قبلا تحقیق کنید و به ما ربطی ندارد .
    با اینکه به ما ضمانت ۱۰ ساله دادند و کیفیت فرش هایشان افتضاح است و هیچ کدام از ایراد های فرش را قبول نمیکنند شما مثل من گول نخورید

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *