محصولات شیمیایی ممنوع در بارداری

تا زمانی که باردار نشده اید در استفاده از محصولات آرایشی بهداشتی محدودیتی ندارید، اما زمانی که باردار شدید باید به این نکته توجه داشته باشید که چه موادی می تواند بر روی سلامتی شما و جنینتان تاثیر بگذارد. ما در این مقاله قصد داریم تا با مطالعه آخرین مقالات منتشر شده در این خصوص شما را با محصولات شیمیایی ممنوع در بارداری آشنا کنیم. همانطور که می دانید در ترکیبات مواد آرایشی بهداشتی از برخی از موادی استفاده شده که شما باید از آن دوری کنید. طبق آخرین مقالات چاپ شده موادی چون ویتامین آ، رتینوئید، بنزوئیل پروکساید، سالیسیلیک اسید، هیدروکینون، کرم های ضد آفتاب شیمیایی، تازوراک، آکوتان،کلرید آلومینیوم، فرمالدهید، فنوکسی اتانول و BPA در دوره بارداری برای شما خطرناک خواهد بود.

محصولات شیمیایی ممنوع در بارداری

کدام مواد شیمیایی در دوره بارداری خطرناک است؟

برطبق مقالاتی که به تازگی منتشر شده است، بسیاری از مواد شیمیایی برای شما در طی بارداری مضر خواهد بود. در این بین بسیاری از دانشمندان بر این باورند که باید از برخی از مواد شیمیایی که در محصولات آرایشی بهداشتی وجود دارد، اجتناب کرد. به عنوان مثال یکی از مواد مضر برای بدن و جنین یک خانم باردار گلیکول اترها، فتالات ها، آئروسل، اسپری ها و خوشبو کننده های هوا است. بهتر است در طول مدت بارداری خود از این مواد دوری کنید. فتالات ها در لاک های ناخن وجود دارند. استفاده از لاک های ناخن در دوره بارداری بخصوص سه ماهه اول و سوم به هیچ عنوان توصیه نمی شود. آئروسل ها در واقعه هواپخش ها هستند، هرآنچه که در هوا پخش می شود. به طور مثال ذرات گرد و خاک، آلودگی هوا، ذرات معلق در هوا و تمامی اسپری ها و خوشبو کننده های هوا همگی بر روی تنفس خانم های باردار و جنین آن ها تاثیر گذار خواهد بود.

استفاده از سرم ویتامین سی در بارداری

سرم ویتامین سی و یا کرم ویتامین سی می توانند جایگزین خوبی در دوره بارداری شما به جای رتینوئیدها باشند. به یاد داشته باشید که ویتامین های آ و تمامی مشتقات آن می تواند در دوره بارداری تاثیر بدی بر روی شما بگذارد. از این رو اگر در پیش از بارداری خود از مشتقات ویتامین آ استفاده کرده اید به شما توصیه می کنیم که در دوره بارداری به جای استفاده از رتینوئیدها و مشتقات ویتامین آ از سرم و یا کرم های ویتامین سی استفاده نمایید. به یاد داشته باشید که شما در دوران شیردهی نیز نمی توانید از مشتقات ویتامین آ نیز استفاده نمایید. 

استفاده از سرم ویتامین سی در بارداری

استفاده از آمونیاک در بارداری

همانطور که می دانید در بسیاری از رنگ هایی که ما با آن ها در ارتباط هستیم مقدار زیادی آمونیاک وجود دارد. اگر اهل رنگ کردن موهای خود هستید باید بدانید که در رنگ مو به مقدار فراوانی آمونیاک موجود است. در بسیاری از تحقیقات پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که آمونیاک سمی نیست و در صورتی می تواند برای یک زن باردار خطرناک باشد که از طریق حس بویایی با آمونیاک و مشتقات آن در ارتباط باشد. از این رو شما می توانید در دوره بارداری موهای خود را رنگ کنید ولی بهتر است که از رنگ موی بدون آمونیاک استفاده کنید. در خصوص کلر نیز همین ادعا صادق است و اگر شما در معرض کلر قرار بگیرید، به احتمال زیاد از طریق تنفس بوی کلر حالتان بد می شود. بنابراین توصیه ما این است که در دوره بارداری خود از برخی از شوینده ها که درون آن کلر و آمونیاک دارد، اجتناب کنید. به یاد داشته باشید که پاک کننده های فرش، آئروسل، خوشبو کننده های هوا، ریموور های لاک ناخن، رنگ ها، تینر و پاک کننده های اجاق گاز می توانند در دوره بارداری بر روی حال شما اثر بگذارند.

لایه برداری پوست در بارداری

یکی از موضوعات مهم در بارداری لایه برداری است. شما در دوره بارداری بهتر از سالیسیلیک اسیدها اجتناب کنید. برای این منظور بهتر است بدانید که در بیشتر لایه بردارها از اسید سالیسیلیک استفاده شده است. بنابراین در طول زمانی که باردار هستید و به کودکتان شیر می دهید بهتر است از سالسیلیک اسیدها برای لایه برداری استفاده نکنید. توجه داشته باشید که اگر می خواهید از لایه بردارهای BHA استفاده نمایید بهتر است بدانید که غلظت آن بهتر از 2 درصد بالاتر نرود.

لایه برداری پوست در بارداری

دکلره کردن مو در بارداری

به یاد داشته باشید که رنگ کردن و دکلره کردن موها در دوره بارداری خطر خاصی برای شما ایجاد نمی کند. ولی بهتر است بدانید که شما می توانید در فضاهای باز و یا فضاهایی که تهویه مناسبی دارند اینکار را انجام بدهید. به یاد داشته باشید که هیچ شواهدی در این خصوص وجود نداشته و اگر در سه ماهه دوم اینکار را انجام دهید بهتر است. چراکه در دوره بارداری موهای شما مانند روزهای عادی زندگیتان رنگ نمی گیرد، از این رو بهتر است که در سه ماهه دوم با توجه به روند رشد جنین اینکار را انجام دهید.

 جمع بندی

در دوره بارداری بسیاری از خانم ها نباید از برخی مواد شیمیایی استفاده کنند. از مهم ترین آن ها می توان به رتینوئید،بنزوئیل پروکساید،سالیسیلیک اسید، هیدروکینون، کرم های ضد آفتاب شیمیایی، تازوراک و آکوتان اشاره کرد. سعی داشته باشید که پیش از بارداری با تمامی ترکیبات خطرناک خداحافظی کنید و آن محصولات را در روتین پوستی خود قرار ندهید. به یاد داشته باشید که برخی از خوشبو کننده ها و اسپری ها نیز سبب تحریک اندام های تنفسی شما شده و بهتر است تا حد ممکن از ریزگردها، ذرات معلق در هوا و خوشبو کننده های بدن و هوا دوری کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *