ضد آفتاب یا همان ضد سرطان پوست

زیبایی یا سلامتی؟

همانطور که میدانید بیشتر مردم گرما و نور آفتاب رو دوست دارند و از در معرض خورشید قرار گرفتن و برنز شدن پوست خود لذت میبرند سرطان پوست شایع ترین نوع سرطان به شمار میاد. به طور کلی ما سه نوع سرطان پوستی داریم، سرطان سلولی پایه، کارسینوم سلول سنگفرشی و ملانوما. بیشتر از 90 درصد از موارد این سه سرطان به دلیل قرار گرفتن در معرض اشعه ی فرا بنفش خورشید هست.با تابش خورشید به سطح پوست سلول های DNA پوستی جهش پیدا کرده و باعث سرطان میشود. و برای محافظت از خود رنگدانه های قهوه ای رنگ بیشتری به نام ملانین تولید میکند. که باعث تیر تر شدن پوست میشود. برای محافظت پوست در برابر اشعه های مضر خورشید باید دائما در طول روز از ضد آفتاب استفاده کرد.

ضد آفتاب چیست

دو نوع ضد آفتاب داریم،  شیمیایی و مسدود کننده فیزیکی.
شیمیایی: اشعه های فرابنفش رو جذب میکند.
مسدود کننده های فیزیکی: با منعکس و پراکنده کردن اشعه کار میکند.
ضد آفتاب ها غالبا حاوی ترکیبی هستند که پوششی برای اشعه های UVA و UVBخورشید هستند.

مزایای استفاده از ضد آفتاب ها چیست

کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست
جلوگیری از پیری وچین و چروک
جلوگیری از خشکی پوست
کاهش تولید بیش از حد رنگدانه
جلوگیری از آفتاب سوختگی

 

آیا مواد ضد آفتاب برای کودکان و نوزادان بی خطر هست؟

باید گفت که برای نوزادان زیر 6 ماه به دلیل داشتن پوست نازک و حساس نباید از هیچگونه ضد آفتابی استفاده کرد. زیرا پوست نازک آنها مواد موجود در کرم را جذب کرده و ممکن است باعث ایجاد حساسیت های پوستی شود. و باید آنها را با استفاده از پوشاندن لباس و دستکش محافظت کنیم.
برای کودکان ضد آفتاب های فیزیکی مثل دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی ترجیح داده میشود زیرا پوست را تحریک نمیکند و محافظت خوبی در برابر طیف کامل اشعه های خورشید دارد و به طور معمول جذب نمیشود.

ضد آفتاب

انتخاب کرم ضد آفتاب مناسب با پوست

ضد افتاب باید متناسب با نوع پوست باشد و برای تشخیص نوع پوست خود میتوانید به مقاله های پیشین ما مراجعه کنید.
و بهتر است بعد از تهیه ی آن همه راهنمایی های روی بسته بندی را مطالعه کنید. و اگر سوال دارید از پزشک و دارو ساز خود سوال کنید.
برای تشخیص حساسیت بهتر است از قبل بر روی ناحیه ی کوچکی از پوست دست امتحان کنید اگر بعد گذشت چند روز قرمزی و خارش ایجاد نشد مناسب است.

مفهوم spf و بهترین درجه spf چیست

spf

Spf یا فاکتور محافظت در برابر خورشید مخفف Sun Protection Factor هست و عدد کنار آن برای اندازه گیری میزان محافظت ضد آفتاب از پوست در برابر اشعه ی UVB هست.
برای مفهوم ساده تر بهتر است با یک مثال توضیح دهیم
مثلا اگر مقاومت پوست شما در برابر آفتاب 30 دقیقه هست و بعد از آن دچار قرمزی یا خشکی پوست میشوید استفاده از ضد آفتاب spf 15 این زمان را 15 برابر بیشتر میکند، یعنی میتوانید 450 دقیقه در معرض خورشید قرار داشته باشید.
و همچنین با بالا رفتن عدد spf مقاومت پوست در برابر اشعه ی UVB بالا میرود.
Spf15 93 درصد از اشعه ی UVB را مسدود میکند.
Spf30 97 درصد از اشعه ی UVB را مسدود میکند.
Spf50 98 درصد از اشعه ی UVB را مسدود میکند.

spf

نحوه و زمان استفاده از ضد آفتاب چگونه هست؟

اشعه ی فرا بنفش میتواند از طریق نور غیر مستقیم آفتاب هم به سطح پوست رسیده و به سلول های پوستی آسیب بزند، پس در هنگامی که در خانه هستیم هم استفاده از ضد آفتاب ضروری هست.
ضد آفتاب خاصیت خود را بعد از مدتی روی پوست دست میدهد و باید هر دوساعت تمدید شود و نیازی به شستشو پوست قبل از تمدید نیست.
این کرم را نباید اطراف چشم استعمال کرد پوست نازک کنار چشم به مرور آسیب میبیند و حساسیت هایی برای چشم ایجاد میشود، و برای محافظت این ناحیه از خورشید باید از عینک هایی مقاوم در برابر UV استفاده کرد.

عینک آفتابی
در روتین پوستی روزانه ضد آفتاب آخرین مرحله هست. شما عزیزان میتوانید با مراجعه به مقاله ی روتین های پوستی سایت اول نظر از مراحل دیگر روتین پوستی مطلع شوید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *